søndag, december 10, 2006

Dagens helt...

.
Dagens helt er denne dåse med WD 40....
.
.
Jeg har en billig symaskine som ikke er verdens bedste, men den fungerer.
Det plejer den i hvert fald at gøre....
Men i dag ville den ikke mere, slut kaput. Ingenting ville den og ingenting virkede.
Da jeg var lige ved at opgive modet, fandt jeg denne dåse WD 40 frem og sprøjtede og smurte alle de dele i symaskinen jeg kunne komme til.
Og så skete miraklet:
Symaskinen virker igen (næsten bedre end før) og jeg skal ikke græde mig i søvn:o)
.
.
Jeg vil også kaste mig ud i at dele mine bedste juleopskrifter med jer...
Det er min søster der har bagt småkagerne på billedet (jeg når nok ikke at bage i år). Det var heldigt for så har jeg billeder til opskrifterne.
.
De brune kager er min farmors svenske peberkager. Jeg ved ikke om de er særligt svenske, men i min familie hedder de sådan fordi min farmor (og farfar) boede i sverige inden min far blev født og hun her lærte hun at bage disse kager og hun bagte dem hvert år til jul siden.
.
Svenske peberkager
1 dl sirup
2½ dl sukker
250g smør - i gryde
75g mandler grofthakkede
50g sukat
½ spsk kanel
½ spsk stødte nelliker
½ spsk natron opløst i 2 spsk vand
500g mel
Smør, sukker og sirup smeltes i en gryde ved svag varme.
Gryden tages af blusset og resten af ingredienserne tilsættes. Dejen blandes godt.
Dejen ligges på 2-3 stykker bagepapir og formes til ruller med en diameter på ca. 5 cm.
Rullerne stilles koldt (evt. i fryseren)
Når rullerne er blevet faste, skræres de i tynde skiver på ca 2 mm.
bages ved 200 °C i 8-9 min
Hvis rullerne gemmes i fryseren kan de holde sig rimelig længe og man kan nøjes med at bage en rulle ad gangen.

.
De lyse kager er ægte jødekager. Det er min fasters opskrift. Der bliver ret mange kager af denne portion.
.
Ægte jødekager:
500g smør
500g rørsukker
500 g hvede mel
125 g hakkede mandler
1 æg
kornene af en stang vanilie
Skallen af 1 citron
1 lille tsk hjortetaksalt
.
Alle ingredienser blandes godt og dejen rulles til små kugler på ca 2 cm.
Sættes på bageplade med stor afstand, de flyder meget ud.
Giv kuglerne et lille tryk inden de bages ved 200 i 8 min.
.

Jeg har syet to go'nat engle til... Det er nok også noget af det sidste jeg når at sy i år. Jeg synes de er blevet ganske fine. Kommer i min butik i morgen.

.
Hav en rigtig god uge alle sammen.
Og tak til alle der kigger forbi...

6 kommentarer:

Ellie sagde ...

Godt at symaskinen fungerer igjen, er så utrolig irriterende når det er noe galt med slike ting! Oppskriftene dine så kjempegode ut. Fikk veldig lyst å prøve pepperkakene! Ha en fortsatt god dag!

Barbara sagde ...

Dem kunne Maria godt have haft bagt, sidst vi sås ;) Sikken katastrofe, hvis ikke maskinen var kommet igang igen. Godt man har wd40, hehe. Hav en rigtig god dag.

elin1976 sagde ...

Hei på deg. Kakene så veldig gode ut. Jeg får heller ikke tid til å bake så mye som jeg gjærne ville dette året men kjøpe kakene er også gode;o).
Så bra at du fikk fiksa symaskinen, slik du kan sy mer til butikken din. Jeg har nemlig tenkt å kjøpe/bytte noe etter jul i gave til en venn. Stor juleklem fra Elin:o)

Mia sagde ...

De god natt englene dine er bare helt nydelige, altså! Og vilken krise når symaskinen ikke virker. Jeg hadde nemlig krise med maskinen min her fordelen, men hos meg røk det en del til maskinen. Og den skulle visst ikke la seg skifte. Men heldigvis har jeg en flink mann og nabo(mann han også) og sammen fikk de fikset det.

Karna sagde ...

Nydelige engler igjen, håper jeg kan få kjøpt den med blå nattskjorte sammen med heksen?

Sender deg en e-post i morgen...

God natt!

Hulda sagde ...

Så bra at symaskinen din fungerer igjen! Du er jo avhengig av den for å lage de fine englene og figurene. Jeg skjønner ikke hvordan du greier å sy de så raskt! Du er jo superhurtig! :o)