fredag, januar 12, 2007

Jeg elsker mad....

Ja jeg elsker mad. Jo ældre jeg er blevet (og jeg er jo meget gammel:O)) er jeg også blevet lidt mere bevidst om hvad min holdning til mad. Tanker om økologi og bæredygtighed og respekt for årstidens udvalg er begyndt at snige sig ind i min hjerne. Meget af den mad man kan købe er produceret under unaturlige forhold og fyldt med vækstfremmere/pesticeder/hormoner og andre giftstoffer, det er ikke ligefrem den mest behagelige tanke synes jeg.
.
2007 skal bruges til at højne min bevidsthed om mad og jeg skal stille og roligt have flere og flere økologiske vare i min husholdning. Jeg håber at jeg ved at træffe beviste valg kan få en lidt mere økologisk hverdag, for jeg tror bestemt at der er en fornuft i det.
.
Ja nu må vi se hvordan det går.
.



Jeg har bestilt grønsager fra Aarstiderne. De har et fantastisk koncept med at levere økologisk frugt og grønt hjem til folks hoveddøre. Gode og friske råvare. Man bestiller det i kasser og der findes mange forskellige, så der burde være noget der faldt i ens smag. (medmindre man ikke spiser grønsager)
Her er billeder af 4 forskellige kasser: stor frugtkasse, kukkasse, dogmekasse og basiskasse.

Jeg har tidligere fået leveret frugt/grønt til døren af et andet firma, men skifter til årstiderne da deres varer er økologiske og prisen egentlig er rimelig.


På årstiderne kan man også købe mange forskellige økologiske vare, saft, pålæg, brød, ost, kød og kolonial.
Man kan også få det lækreste brødkasser (se billede) eller en madpakkekasse med økologiske vare til madpakke til børn og voksne. Rigtig smart og rigtig lækkert.
.Jeg har købt denne fantastiske kogebog. Egenligt havde jeg ønsket mig den i fødselsdagsgave, men det er der jo 2 1/2 uge til og det kunne jeg ikke vente på :O)
Det er en ordentlig moppedreng på over 500 sider fyldt med det lækreste opskrifter. Salater, supper, sandwich, gryderetter, desserter og mm.
Uhmmm mine tænder løber i vand og min mave begynder at knurre bare jeg kigger i den.
Forfatterne har skrevet mange kogebøger og denne kogebog indeholder greatest hits fra de tidligere.
.

.
Her er nogle billeder af retter fra bogen. Opskrifterne kan findes her.
Dette er ikke et korstog. Jeg synes at man har ret til at vælge om man vil spise økologisk eller ej. Man tager bare ikke skade af at have gjort sig nogle tanker inden man gør det ene eller andet.
Billederne i dette indlæg er fra salathovederne.dk og aarstiderne.com

12 kommentarer:

Fru Obenhaupt sagde ...

JA NEMLIG,JA. Det er rigtigt godt at tænke økologisk i de mængder, som ens budget kan klare. Mel, mælk, æg, havregryn, sukker, rosiner og kaffe er nogle af de ting, som bevidst altid er økologiske i vores indkøbsvogn. Der er kun afvigelser i en snæver vending, HVIS altså butikken ikke har det, og jeg panikker. Årstidernes kasser er lækre, men kan godt gå hen og være en gentagelse af sig selv...
I øvrigt... Tak for igår det var super hyggeligt.

Sarah sagde ...

Ja tak for i går. Det var hyggeligt.
Ja kasserne kan godt være en gentagelse, men det er udvalget i netto også, såå....
Det gode er at man kan få forskellige kasser forskellige uger. Så bliver udvalget vel lidt mere varieret.

Solstad sagde ...

Så heldig dere er da!...noe slikt finnes ikke her hvor jeg bor. De tre-kassene var virkelig flotte da!

Tonje sagde ...

Så utrolig inspirerende du skriver!!
Jeg er også svært intressert i å lære mere av økologiske matprodukter,og ønsker å fylle skuffer og skap med god,sund økologisk mat=) Ha en flott helg!!

ALIN sagde ...

Åh, Sarah!

Takk for super-inspirerende innlegg! Jeg er helt med på tankegangen din; det gjelder å bli mer bevisst.

I boken "Franske kvinner blir ikke fete" var forfatteren veldig opptatt av å velge gode råvarer, gå på marked og velge frukt og grønt etter årstidene. Det kan virke litt tidkrevende, men ikke når man kan få det kjørt til døren!

Lurer på om det finnes et slikt tilbud i Oslo? Hadde vært noe!

Ha en deilig fredag:)

Knus fra meg

kreoline sagde ...

Ingenting er bedre enn god mat og masse kos. Kos deg i helgen Sarah, håper du er begynt å komme nær slutten av bøkene dine. Klem fra meg.

Julie sagde ...

Så lurt å bestille slike kasser. Kjenner flere som gjør det her og skal selv begynne med det. Da må man lage mat etter det man får og det blir jo både sundt og kreativt. Kjempefine bilder du har funnet her. Man blir jo veldig stimulert til å begynne et sundt kosthold : )

Ellie sagde ...

Smart å tenke mer økologisk, ja! Jeg kjenner også noen som får kasser med frukt og grønt levert hjem. Er ikke sikker på om det tilbudet strekker seg helt hit hvor jeg bor, men det er vel mulig. Jeg ble egentlig litt sulten, nå jeg...:-) Ha en god helg, med god mat!

Ellie sagde ...

Smart å tenke mer økologisk, ja! Jeg kjenner også noen som får kasser med frukt og grønt levert hjem. Er ikke sikker på om det tilbudet strekker seg helt hit hvor jeg bor, men det er vel mulig. Jeg ble egentlig litt sulten, nå jeg...:-) Ha en god helg, med god mat!

elin1976 sagde ...

Hei
Du er ikke alene om å elske mat.
Jeg liker også godt å lage mat, jeg elsker dansk mat.
Har masse danske oppskrifter.

Har lært litt om det danske kjøkken etter utallige turer til Ebeltoft(er der 2/ 3 ganger i året-har venner og bekjente)
Men jeg prøver å styre meg litt siden jeg har høyt kolesterol...
Klem fra Elin:o)

daisy sagde ...

Ikke så dumt å tenke mer økologisk! Herlige matbilder. Selv er jeg kjempeglad i å bla i kokebøker.
Håper eksamenslesingen din går fint! Er så misunnelig, synes det høres ut som et veldig spennende studie. Jeg synes rettsmedisin høres kjempeinteressant ut. Skjønner godt at det kan bli litt brutalt da..

Håper du hart hatt en super lørdagskveld!

Sanna sagde ...

Oi, dette var store saker. Lykke til med ditt nye prosjekt - MAT. Skal bli spennende å følge med på hvordan det går med dere. Skulle kanskje tatt lærdom av dine forandringer og gjort noe selv..... Time will show, men du er til stor inspirasjon kjære Sarah ;o)