onsdag, februar 07, 2007

Bøger, bøger, bøger, bøger....

Nu hopper jeg med på vognen og deltager i udfordringen. Jeg ved ikke lige om det er bøger jeg ville ønske jeg læste for første gang, men det er bøger jeg elsker og sætter stor pris på.
Da jeg skulle tænke over hvilke bøger jeg skulle vælge blev jeg en anelse deprimeret, da jeg synes det er længe siden jeg har læst en bog der ikke var faglitteratur, men jeg har fundet frem til nogen alligevel.



Jeg elsker Jane Austen. Jeg har læst de fleste af hendes bøger, men "Stolthed og Fordom" og "Persuation" er mine favoritter. Jeg holder af kærlighedshistorien, men jeg elsker personskildringerne. Så for mig er det både grin, tåre og varme følelser når jeg læser Jane Austen...


"Kabalemysteriet" af Jostien Gaarder læste jeg for mange år siden. Det var en helt ny verden der åbnede sig for mig og jeg blev fuldstændig betaget. Det er en fantastisk bog, den er filosofisk med fortæller historien med eventyr, vittighed og mystik og der bliver sat nogle tanker i gang.
Det er vist snart på tide med en genlæsning.

"Vilde svaner" har jeg læst et par gange. Jeg har nok en svaghed for (halv og hel) biografiske fortællinger om slægt og liv. Fortællinger om fantastiske liv på steder, i tider og under forhold man ikke kan forestille sig. Om virkelige mennesker på godt og ondt, om kærlighed, grusomhed og styrke og mod.... Ja jeg sluger det hele råt:O)

John Irving er en af mine favoritter... Jeg elsker historier om mærkelige og specielle mennesker. De fleste af de bøger jeg har valgt er der mærkelige og skæve personer, det er det der gør bøgerne særligt gode, men der skal også være en historie der ikke er alt for mærkelig.
John Irving har i overflod sjove og skæve personligheder i sine bøger. Jeg griner og griner når jeg læser bøgerne...
Æblemostreglementet var den første John Irving bog jeg læste så derfor er den med på listen...

Så til en lidt anden kategori. Jeg læser ikke særlig mange krimier, men Sjöwall og Wahlöö har jeg læst mange gange. Jeg kan godt lide fortællemåden og personerne og skildringen af samfundet...
Jeg kan komme igennem mange af disse i løbet af en ferie.
Nu snyder jeg lidt. Men jeg er nødt til at have Anne fra Grønnebakken med. Uha.... Alle bøgerne har jeg og har haft dem siden jeg var lille/yngre. Jeg har læst dem mange gange, selvom det er en del år siden sidst. Det er bare sådan en fin historie...
Disse to bøger er nyindkøbte til "skiferien" i marts (jeg står ikke på ski, men det gør kæresten). Jeg glæder mig til at læse dem.

Den næste bog jeg skal købe er denne: den som blinker er bange for døden. Det er en selvbiografisk roman om et enebarn, som vokser op med sin skizofrene, tyske mor og tvangsneurotiske, danske far i 1960´ernes Nykøbing Falster.
Det bliver nok i sommerferien der bliver tid til at læse den.

Og så til allersidt nogle fødselsdagsgaver. Nu jeg er i gang med bøgerne ville jeg vise disse to bøger jeg har fået i gave. Glæder mig til at lave en masse gode gryderetter og sy en masse fine ting.
Hav en god dag allesammen.

11 kommentarer:

Ellie sagde ...

Så morsomt å lese om favorittbøkene dine! Jane Austen er favorittforfatteren min, jeg kan lese bøkene hennes igjen og igjen. Hun er en helt genial forfatter! Ville Svaner har jeg i bokhylla, men har ennå ikke lest. Min mors kusine på snart 80 år anbefalte den til meg, og siden vi har samme smak i litteratur (hennes yndlingsforfatter er også Austen :-)), kjøpte jeg den, men har altså ikke fått lest den ennå. Morsomt at du også anbefaler den!

Anne-bøkene er en kjær favoritt fra barndommen, som jeg også har lest igjen i voksen alder, og som holder seg bemerkelsesverdig godt. Ha en fin torsdag!

Hulda sagde ...

Det var artig å se dine favorittbøker. Jeg er også veldig glad i Anne fra Bjørkely, det er virkelig fine fortellinger. Så godt skrevet, man ser det hele så godt for seg. En varm og god tone gjennom hele serien. Avonlea må være et fantastisk sted. Skulle gjerne reist til Prince Edward Island. Jeg liker også veldig godt Jane Austins bøker, og filmene da. Nydelige. Helt enig med deg i at det er flotte personskildringer, det kommer også veldig godt fram i filmene. Skal vise fram lammet mitt en dag. :)

Fru Obenhaupt sagde ...

Hej Sarah,
Og endnu en gang tillyke med fødselsdagen. Vi må snarligt finde en dag at ses. Jeg ville have skrevet igår, men da kunne teknikken ikke, og nu viser det sig bare at jeg er en dårekasse... Jeg ville have skrevet: "Hvor er det et fint lam. Jeg vil også have et påskelam. Selvfølgelig synes Maria, at du også skal lave et sort. Det er da humor, og jeg er sikker på, at det bliver fint. Hav det rigtigt godt." Ja og tusind tak for kommentarerne.

ALIN sagde ...

Hei Sarah!

Her plukket jeg opp mange boktips. Har jo som nyttårsforsett å lese flere bøker, og har en minibokklubb med en venninne. Parfymen, som du skal lese på skiferie, synes jeg er veldig god. Man blir i alle fall mer bevisst sin egen luktesans:)Ble veldig nysgjerrig på John Irvingboka...den må jeg nok lese!

Ha en fin torsdag,

klem fra meg

Helle sagde ...

Hei Sarah.
Setter stor pris på alle hyggelige meldinger fra deg på bloggen min. Jeg er også stor fan av John Irving og hans noen ganger svært merkelige skildringer, likte spesielt godt boken en bønn for Owen Meaning. Har også lest Vilde Svaner, og den er en av de mange bøkene jeg aldri klarte å legge fra meg (tror jeg brukte tre dager på boka).
Parfymen av Patrick Suskind, er nok den boka som vekket lesegleden min, underlig nok, for jeg husker den som en forferdelig bok. Den beskriver lukter på en slik måte at de nesten blir virkelige,. Ønsker deg god leseglede og god helg:)

Julie K sagde ...

... men så koselig da sarah å se din liste. Vilde svaner er vel den eneste boken jeg ikke kjenner til. Anne fra bjørkely bare elsker jeg. Ellers liker jeg godt alle de andre forfatterene du nevner.
Parfumen har jeg lest og likten den veldig godt. Det er en absurd fortelling som sikkert mange reagerer på, men jeg liker slike bøker. Klem

Tonje sagde ...

Så koslig at du også tok utfordringen og fortalte litt om bøker du setter pris på=)
Jostein gaarder satt og setter jeg stoooor pris på.Ellers så har jeg ike lest så masse av de andre bøkerne du presenterte.vet du om Anne fra Grønnebakken er å finne på norsk??

kreoline sagde ...

Jeg har aldri til å lese lenger, men jeg har lest mange bøker i mitt liv. Ha en riktig fin helg Sarah, kos deg, klem fra meg.

Tonje sagde ...

Vil bare få ønsket deg en flott helg=)

cleo sagde ...

Här var flera av mina favoriter. Det är lite nostalgi att sätta sig ner och fundera över vilka böcker som gjort störst intryck, eller hur? :-) Ha en trevlig helg!

elin1976 sagde ...

Koselig å se favoritt bøkene dine.
Jeg satt å kikket igjennom tingene i butikken din, har du laget noe nytt i det siste. Skulle så gjærne swappet til meg ei av dukkene/ englene. De er bare så nydelige.
ha en fin lørdag. Masse klem:O)