tirsdag, april 03, 2007

Scones...

Som studerende skal man til eksamen en gang i mellem. Og jeg har 3 eksamner der ligger i april, så jeg har kastet mig over bøgerne igen...
Det er lidt ærgeligt med alt det forår i luften, for man har meget mere lyst til at lave noget udenfor i det gode vejr. Hvis solen ellers kommer frem idag (det har regnet lidt til morgen) kan jeg jo sætte mig udenfor og læse.


Jeg har lige en opskrift jeg vil dele med jer...
Jeg prøvede at bage scones for første gang her i weekenden. Uhmmmm det blev super gode. Lette at lave og bedst når de er nybagte...

8-12 stk
300 g hvedemel
75 g smør

2 spsk sukker
2 spsk bagepulver
1/4 tsk salt

1 dl fløde
1 1/4 dl mælk

100g hakket chokolade eller 100 g rosiner eller revet citronskal eller kerner/nødder eller hvad man nu synes ens scones skal have af "fyld".

Hak smøret ud i melet. Bland sukker, bagepulver og salt i. Tilsæt "fyldet". Saml dejen med mælk og fløde.
Klap dejen ud på bordet, så den er 3-4 cm tyk. Skær sconsene ud i den form du vil have, firkantet, trekantet....

Bages ved 210 grader i ca 18 min.

Smager rigtig godt lune...

Velbekomme.


De laver super god te og masser af spændende smagsvarianter.
Teen får smag af krydderurter, frugt og krydderier.
Lige så meget som jeg kan lide det lige så lidt kan Jacob lide deres te. Han synes det smager mærkeligt. Så man skal nok kunne lide at det smager af noget!

Uhmmm... En dejlig stor kop chai med masser af varm mælk...

Der findes som sagt massevis af varianter.

Grøn te, sort te, urtete, chai, hvis te, afrikansk te osv... Man kan få te til at drikke om morgenen, i løbet af dagen og om aftenen og natten... Til at kvikke op og til at slappe af.... Te som er gode at lave iste af... med og uden koffein...

Jeg tror man kan få omkring 35 i Danmark hvis man leder! Nogle butikker og helsekoste har et standartudvalg på 10-15 forskellige.

Celestial seasoning har en fair trade politik og pakker deres te så miljøvenligt som muligt...

På alle pakkerne er der de flotteste billeder. På deres hjemmeside kan man se alle billederne.

Man kan endda få billederne så de er til at farvelægge...

Alle billeder (udover det med scones) er fra www.celestialseasonings.com

7 kommentarer:

JULIE K sagde ...

Scones er så utrolig godt. Nå ble jeg fristet ja : )

Så spennede te tips. Har ikke sett disse før, men de finnes kanskje på noen helsekost butikker her i Norge. Lykke til med lesing : )

Hulda sagde ...

De sconesene så veldig fristende ut! Teen er nok god å drikke til. :) Ha en fin dag! - kos deg i solen med lesingen!

Mita`s hjørne sagde ...

Så flink du er til å bake, og den teen er virkelig god...
Lykke til med eksamene du har i april...

AnKa sagde ...

Deilig med nybakte scons, og med god te til mmmmm sier ikke mere.
Skulle bare innom for å ønske deg ei fin påske, og lykke til med eksamen.

Ellie sagde ...

Scones er godt, ja, og passer jo perfekt til te. Kan ikke huske å ha sett den teen i Norge, den så spennende ut! Ønsker deg en riktig god påske!

Koselig koselig sagde ...

De sconesene ser så gode ut, nam nam! takk for linken til Celestial, den skal jeg sjekke ut med en eneste gang, herlige bilder! God påske :)

Pia..... sagde ...

åh...så sugen jag blev på scones.det får jag pröva på nån dag..och så många fina,vckra blommor ,...ha det så gott i påsk ...PIA