søndag, december 21, 2014

21. december 2014

I går var det den årlige bagedag hos min faster. Vi kom til at tale om at det var en tradition som snart har 25 år på bagen og som vi nyder og holder fast i. I år var det et lidt amputeret selskab til at begynde med - nemlig min faster, Agnes og mig. (Og Jacob men han holder sig i baggrunden). 
Normalt er mine små søskende (21 og 23 år) også med, men det skulle arbejde og kom først senere på eftermiddagen. Søster lystig aka Maria er selvfølgelig også fast deltager, men hun slår jo sine folder i Brasilien for tiden. 



Men bagt det fik vi i høj grad. 4 slags småkager blev det til og Agnes var en dygtig hjælper. 
Vi har ændret lidt i hvad vi bager over årene, men efterhånden fundet frem til favoritterne. Det kan ikke blive jul uden svenske peberkager (brunkager) efter min farmors opskrift, så dem har vi holdt fast i i alle årene. Der er ikke noget billede for det blev virkelig dårligt - men du kan se en opskrift her


En småkage vi har haft med i mange år er ægte jødekager. En dejlig smørbagt småkage med vanilie, mandler og en smule citron. Uhm. Der er også opskrift her


De sidste år har vi lavet vanilje- og kokoskranse. Jeg synes personligt det er noget være bøvl med at skulle køre dem ud på maskine osv. - i sær i forhold til smagen hvor jeg bedre kan lide jødekagerne ovenfor end vaniljekranse. I år lavede vi dog en kombimodel med vanilie, mandler og kokos. Og de var faktisk rigtig gode. Opskriften er fra en Amo bagbog. 


Vi har også en ikke så traditionel julekage på programmet - nemlig amerikanske cookies. De er med, mest fordi de smager rigtig godt. Med farin, hasselnødder og mørk chokolade. 


Min kære mand rundede jo et skarpt hjørne her tidligere på måneden og blev fejret i Bonn efter alle kunstens regler. Men han havde ikke lige kunne finde ud af hvordan han ville holde fødselsdag for familien. Så min faster havde arrangeret en lille surprise fødselsdag for ham om aftenen. Med god mad og gæster. Han blev godt nok lidt forvirret da hans forældre lige pludselig stod der. Men jeg er sikker på han blev glad og overrasket. Min far var desværre syg, men vi havde en rigtig hyggelig aften alligevel. 



Og Agnes var helt i hopla og havde travlt med at fortælle historier, herover til farmor som selvfølgelig også skulle have en masse kram. Det er dejligt at have gode bedsteforældre. 

Hav en god søndag.


2 kommentarer:

Ann Weiss sagde ...

Hvor dejligt med sådan en bagetradition!
Her har vi også favorit-smålager. Det skal være Gode Råd (Sønderjysk småkage) og Jødekager :)

Karina Beck sagde ...

Hvor lyder det dejligt med sådan en tradition!
God aften.